إمتحان.....!

exam is around the corner! 

 Usaha Ada Berkat



الحركة (al-harakah) : bergerak

بركة (barakah) : ada berkat


Keberkataan dan rezeki tidak akan datang tanpa bergerak dan berusaha. Bak kata orang Melayu, 'Yang pipih tidak akan datang melayang, yang bulat tidak akan datang bergolek. Bila kita bergerak untuk berusaha, restu Tuhan melalui keberkatan akan datang kepada kita. Berkat ini adalah 'restu' sebenarnya.. !


p/s : sahabiah-sahabiah sekalian.. Jangan lupa disamping berusaha restu ibu bapa dan guru penting tau... 
^__^



SALAM JUMAAT... PENGHULU SEGALA HARI... :)

kamus oh kamus!


Sobahal Khair! Kaifa halukum jamian? :) Memandangkan exam final yang xlama lagi ana nak cadangkan  antara kamus yang antum bleh jadikan rujukan ulangkaji sebelum peperiksaan nant.. ^________^


Kamus Ekabahasa
Kamus ini hanya menggunakan satu bahasa. Kata-kata(entri) yang dijelaskan dan penjelasannya adalah terdiri daripada bahasa yang sama. Contoh bagi kamus ekabahasa ialah 

















Kamus Dwibahasa

Kamus ini menggunakan dua bahasa, iaitu kata masukan daripada bahasa yang dikamuskan diberi padanan atau pemerian takrifnya dengan 
menggunakan bahasa yang lain. Contohnya
                      






Kamus Aneka Bahasa

Kamus ini sekurang-kurangnya menggunakan tiga bahasa atau lebih. Misalnya, kata Bahasa Melayu Bahasa Inggris dan Bahasa Mandarin secara serentak. Contoh bagi kamus aneka bahasa ialah 











Allah akan menguji hambanya selagi mana hambanya mampu menangani ujian tersebut... jadi, janganlah kita mempertikaikan kenapa kita diuji saat kita anggap kita tidak boleh melaluinyaa...

عند الامتحان يکرم المرء او يهان   

maksudnya:

Manusia seringkali diuji. Namun, ujian tersebut adalah bagi mengetahui keupayaan seseorang bagi melihat tahap keimanan dan ketaqwaan. sebagai contoh, pelajar diuji gurunya bagi melihat setakat mana dia memahami apa yang diajar. Jadi, keputusan ujian menentukan samada dia disanjung kerana keupayaannya atau dihina kerana kegagalannya. so, dapat diteliti di sini, keindahan peribahasa ini ialah kesamaan bunyi akhir perkataan الامتحان (al-imtihan) dan يهان (yuhan)    :)

jumaat datang lagi!

selamat pagi sahabiah-sahabiah sekalian... Alhamdulillah segala puji bagi Allah... masih memberikan kita kesempatan untuk kita bertemu dengan sang Jumaat... Penghulu segala hari.. Nikmat masa dan kesihatan yang diberikan oleh Sang Pencipta x lain dan xbukan adalah untuk kita manfaatkan beribadah kepadaNya..
^_____^  antum dah ucap alhamdulillah ke belum lepas bangun tido td? :) Bersyukurlah atas setiap nikmat dan ujian yang diberikan kepada kita sebgai hambanya.. 

Sedikit tazkirah!..

Antara nikmat yang sering dipandang enteng adalah nikmat masa......... T.T hargai setiap masa antum dengan perkra berfaedah ya?...


salam jumaat... "Penghulu Segala Hari " .... <3

Raef... It's Jumuah.. (friday).. I like this song.. Nice... :)

Oh guruku sayang!

kaifa halukum? lama kita x bersua.. :)  cuba kawan2 teka esok hari apa? eh xdengar la... cakap kuat2 sikit..heheh  esok... HARI GURU! ^___^  
besar pengorbanan seorang guru ni dalam mendidik anak bangsa.. sabar dan tekun mengajar kita.. tanpa guru mungkin antum tidak dapat membaca apa yang ana post ni kan2??
heheh  


Guru adalah insan yang sangat besar jasanya kepada kita semua. Sebut sahaja perkataan guru, cikgu, mursyid dan apa jua yang sama dengannya, pasti akan terbayang difikiran seseorang yang mengajar ilmu, menunjukkan kesalahan, memberi nasihat, latihan dan panduan.
Pendek kata mereka adalah insan yang menunjukkan kita sesuatu ilmu yang membuatkan kita yang asalnya tidak tahu, menjadi tahu.  Tanpa guru siapalah kita pada hari ini. Jika kita bergelar doktor, peguam, jurutera dan saintis, itu semua adalah hasil daripada didikan guru-guru kita sejak kita tadika, sekolah dan universiti. Merekalah yang membentuk kita menjadi seperti sekarang.



  Adalah menjadi suatu kewajiban bagi kita untuk hormat kepada guru .Menghormati mereka adalah dituntut oleh syarak sebagaimana firman Allah S.W.T :
"Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu." (An-Nisa' :59)


















Buat guru-guru  dan pensyarah.. terimalah lagu ini..

المعلم




kita sama-sama doakan guru dan pensyarah kita jom! <3


nak tnya sat ni..spa yg xdk kwn??..emm mustahil la xdk kn..mesti smua ada pnya..so, peribahasa yg admin post ni ad kaitan ngn kawan jgk... jom tgk!


kwn2 antum tu mcm mna yer?
baik or xbaik..?
tp mestila yg baik2 kn..
xkn la nk cari kwn yg x baik..
nnt mnyusahkn plk..huhu..

ni nk pesan cket nih...
klw nk cri kwn,cri la yg sma bntuk..
opss!
mksud ana kt sini....
klw antum org yg baik,mestila kwn antum pon smuanya baik2...
mcm 2 la sbliknyaa..
tp jarang brlaku la kn org yg baik bkawan ngn org yg jahat..
emmm ad ka?
wallahua'lam..
 
Salam semua.....
macam mana malam ni?.. Apa !?Bosan???
hehe..sama lah kita..tengah bosan jugak ni..

hrmmm..nak dengar lagu tak malam ni?
haaa.. apa lagi..,, kalau bukan lagu arab.. ^_^..
ana sebenarnya tak tahu pun tajuk lagu ni..tapi..suka dengar liriknya..
waaahh..pasal kasih sayang laa...

Jom..Hayya..Hayya..
Sambil dengar dan tendok video ni...
belajar la bagi faham apa yang dinyanyi tuu  naaaa..



video
                                                 

                                                          ....ليلة سعيدة... و تصبح على خير
Kita di jalan mana  sekarang kawan-kawan?
letih kah?penat?..hurmm..ni ada sedikit petikan daripada Imam As-Syafie..^_^..


Kita kan Fisabilillah sekarang ni..Menuntut ilmu itu salah satu cabang  daripadanya..Jadi,berlarilah kita SEKUAT YANG MUNGKIN...Berlari?! Macam mana tuu?Tak kan lah tengah dok belajar nak lari??Habis cikgu @ pensyarah  kena kejarkan balik..hehe..bukan laaa..BERLARILAH SEKENCANG-KENCANGNYA.. ( فارکض ) tu maksudnya..kita kena bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu ni. Dalam erti lain..tak boleh leka laa..Tapi,kalau kita rasa susah @ sulit,macam mana pulak??mesti ada kan halangan nak belajar kan..kalau bukan banyak pun,,sikit tu mesti ada lah..ahaa.. jawabnya..BERLARILAH DENGAN SANTAI... ( وان صعب عليک فهدول )..alaahaii.tapi kan ..kalau rasa dah letih dah macam mana pulak?kita dah usaha sungguh-sungguh ni..,dan suatu  masa tuu .. mesti kita rasa dah letih dengan usaha yang kita buat..,,haa..jangan berhenti lagi..Imam Syafie kata BERJALANLAH ( فامش ) ....masyaallah..dah tak sanngup dah nii..susah  dan berat sangat nak belajar..tak faham laa..subjek susah  laa..ahaaa..JANGAN!!Jangan duduk terus! Imam Syafie kata Jika kamu tak sanggup,MERANGKAKLAH... ( فسهل جبوا ) haaa.dalam dok merangkak tuu jangan cuba-cuba nak patah balik dah..  ( وايا ک ولرجوع )... PERJUANGAN mesti diteruskan walaupun kita sudah lemah..

Nampak kan?Mendalam kata-kata Imam Syafie ni..Kita sebenarnya tak boleh rasa putus asa dalam menuntut ilmu ni dan tak boleh berhenti berjalan daripada landasan kita ....ahaaa...macam tajuk lagu kumpulan nasyeed Devotees la plak; Berjalan Tanpa Henti..sebab apa??kan dah jelas kat atas tuu..hehe,,..kita ni termasuk dalam golongan Fisabilillah..
 ^_^..
LISten! lisTEN!! LISten!!!..

!استماع إلى هذه الأغنية!!!  استماع إلى هذه الأغنية !! استماع إلى هذه الأغنية
jom kita layan  lagu Hamza Namira ni kejap..,,,,..mendung ja cuaca petang nii..ahaa  jom kita tambah vocab arab kita dengan lagu ni..tak salah kan kita belajar melalaui lagu..^_^..

video
oppss..mesti kita tak faham kan..??entah apa la yang dia nyanyi tu..hihi..saya pun macam tu la jugak..mula-mula dengar agak kabur jugak laa..mesej apa la yang dia nak sampaikan..tapi,bila dah dapat translation lagu ni kat satu  blog  ni haaa..baru la faham..penuh emosional..tak dapat liriknya?,,ahaaa..jangan risau.ini dia..:


احلم معايا.. ببكره جاي
ولو ماجاش.. إحنا نجيبه بنفسنا
نبدأ نحاول في الطريق
كتر الخطاوي تدلنا على حلمنا

مهما نقع نقدر نقوم
نشق نتحدى الغيوم
نلاقي ليلنا ألف يوم
بس إحنا نحلم

احلم معايا يا صديق
تطوي الخطى أرض الطريق
يهمني حلمي البريء
مهما يكون

يفضل بروحه جنبنا
مها يطول بينا الطريق
لو حتى تُهنا يا صديق
يرجع لُقانا يضمنا
على حلمنا
بس إحنا نحلم
fulamakk..!Hamza Namira ni orang Mesir rupanya...kenapa saya kata maam tuu??hee..cuba tengok betul-betul lirik lagu tuu..ada sedikit lahjah Arab Mesirnya..


ni pulak terjemahan versi Inggeris:
Dream with me
Tomorrow’s coming
And even if it doesn’t come,
We will bring it ourselves.
Let’s being to tackle the road
All our steps will lead us to our dream.
Dream with me
Tomorrow’s Coming
And if it doesn’t come,
We will bring it ourselves.
Let’s being to tackle the road
All our steps will lead us to our dream.
No matter how many times we fall
We can always get up
We can break through the darkness
We can turn our night into a thousand days.
But let’s just dream…
No matter how many times we fall
We can always get up
We can break through the darkness
We can turn our night into a thousand days.
But let’s just dream…
Dream with me, my friend
Our dreams will pave the way
What I care about is the Innocent’s dream,
No matter what it is,
His soul will stay close to us,
No matter how long the journey is,
And even if we get lost along the way,
Our eventual reunion
Will lead us to our dream.
Closing caption: “The dream is becoming reality.”
Terjemahan dalam Bahasa Melayu  mana?hehe.. senang ja jawabnya:
"kita terjemah laa sama-sama naa.."
Salam Terjemah..^_^..

esforço ?

lailatul sai'dah antum semua... dah tidur ya? atau masih bertungkus lumus siapkan assignment antum tu? ^.^  walaupun jam sudah menunjukkan pukul 1.40 a.m sya masih bersemangat...heheh (jadi burung hantu sekejap malam nih)...


Malam nih ana ada sesuatu nak kongsikan bersama rakan2.. 
ha.... eh kenapa ada yang berkerut2 baca di atas tu .. ? ^.^   esforço  ?heheh  esforço  tu  bahasa portugis yang bermaksud usaha..... =)  ana ada satu peribahasa arab hendak dikongsikan bersama antum semua yang masih berjaga tu... 



Dari Benih Menjadi Pokok


من (min) : dari

الحبة (al-habbah) : benih

تنشأ (tansya') : tumbuh

الشجرة (asy-syajarah) : pokok


Kebanyakan benda besar bermula dengan kecil. Kata orang Melayu "sedikit -sedikit lama-lama jadi bukit",   dengan belajar sedikit demi sedikit  akhirnya kita akan pandai juga. Begitu juga dengan usaha-usaha lain. Perjalanan beribu batu bermula dengan satu langkah.  begitu juga dengan usaha kita. biar kita mulakan dengan perkara-perkara yang mudah dilakukan tetapi istiqamah dan kita terus berusaha.Misalnya dalam memahami percakapan arab kita boleh bermula belajar bercakap arab dengan rakan-rakan terdekat dahulu. Lama kelamaan pasti kita dapat menguasainya..


ha malam nih dah dapat satu peribahasa.. suka x? ^.^  jangan mudah berputus asa taw kawan2...! kuat semangat....! perjalanan kita masih jauh......!



eh dah sudah baca tu ambil pen salin..heheh mana tahu berguna dalam peperiksaan nanti.. 
 hamba undur diri dahulu... >.<


sentap... T.T


selamat petang kawan-kawan!! redup saja hari ni... (nak hujan gini sedap tidur) heheh      




jadi nak mengelakkan dari menjadi hamba tidur saya nak berkongsi dengan rakan-rakan kat luar sana pentingnya belajar bahasa arab!..  ^.^
 haip2.. nak lelap dah ka tu??? celik2... @.@



sedikit terjemahan dari maksud di atas :
Mereka berkata : malanglah bagi yang tidak mengetahui atau memahami bahasa Inggeris, dia mengahadapi masalah dan kesusahan untuk memahami percakapan manusia.

dan saya berkata : malanglah bagi mereka yang tidak mengetahui atau memahami bahasa Arab, kerana dia menghadapi masalah dan kesusahan untuk memahami kata-kata tuhan kepada manusia (Allah)



jom belajar dan mencintai Bahasa Syurga!!     ^___^


p/s : petang-petang nak hujan gini pekena pisang goreng panas dan kopi panas sedapnya...   >.<

mudahnya!

sambil-sambil siapkan assignment saya terjumpa satu laman mengenai kamus online.. Bagus juga laman ini.. sangat membantu kita dalam menterjemah perkataan yang tidak difahami. sedikit sebanyak dapat membantu kita menguasai perkataan-perkataan arab.. rasa teruja pula ...hehehe  >.<

eh2... nak pergi mana tu?? cuba tekan link di bawah ini... tak rugi tau...  ^.^


http://alqamus.moe.edu.my/ealqamus/v4/utama.aspx







ha.. tunggu apa lagi...? cepat2 buka laman ni... :) 
semoga membantu !

p/s : selamat hari pekerja bagi semua pensyarah FPI... !

haaa..ni ada lagi perkongsian menarik..petang dah nak sampai hujung dah nii..^_^..

Kita kan selalu jugak  keliru..Bahasa Arab ni ada berapa dialek yea?huhu..bila dengar pak arab ni cakap lain pulak..kejap lagi mari pulak mak arab ni....pening kepala~~~....dok ada banyak ka dialek mereka?heeheee..
jadi,ni ada la serba sedikit pasal dialek Bahasa Arab dalam dunia ni..tapi kan...Bahasa Inggeris la pulak maklumatnya..tak paa..nanti ada translation sikit kat bawah tu..^_^..



Students wishing to learn Arabic -especially colloquial Arabic- are faced with so many options and dialects. Whereas Modern Standard Arabic (MSA) is the same throughout the Arab world, the dialects vary according to the geographical location. The further away the countries, the greater the variation between the dialects. In a broad sense there is a wide difference between the dialects of eastern countries (Arabian Peninsula) and dialects of western countries (Morocco, Algeria, Tunisia and western Libya). Dialects in the Middle East, may be broadly classified as follows:


Dialects of Egypt and Sudan
Dialects of the Arabian Peninsula
Dialects of Syria, Lebanon and Palestine
Dialects of Iraq
Dialects of Morocco, Algeria, Tunisia and western Libya
Within each category, further sub-classification takes place, depending amongst other factors – on the location, level of education, and degree of urbanization.
Do you understand??hihi..translate please...

Sebenarnya dialek-dialek ni berbeza-beza mengikut lokasi  geografi.Lebih jauh sesebuah negara ,maka lebih besar perbezaan dialek tu.
 Dalam erti kata yang lain  terdapat perbezaan yang luas antara dialek negara-negara timur (Semenanjung Arab) dan dialek negara-negara barat (Maghribi, Algeria, Tunisia dan barat Libya). Dialek di Timur Tengah pula sangat luas,seperti berikut: 

Dialek Mesir dan Sudan
Dialek Semenanjung Arab
Dialek Syria, Lebanon dan Palestin
Dialek Iraq
Dialek Maghribi, Algeria, Tunisia dan barat Libya

Ini la serba sedikit pengetahuan  yang dapat dikongsi bersama-sama..Antum2 semua kalau nak tambah kat sini...sila la yea..Jangan malu2 tau..

مساء الخير..petang yang indah ni dok buat apa semua?hihi..nak belajar ungkapan baru dalam Bahasa Arab tak??hayya pencinta bahasa syurga..!


Alamak!!Terkena batang hidung sendiri laa pulak..huhu..kadang-kadang kita macam tu la.Dok rasa ada ja yang tak cukup dan tak lengkap..kalau hujung minggu tuu..hrmm..kalau kaki dah terlepas jejak pi Jalan Tar...memang habis laa duit..laju jaa duit keluar..bukan apa..TERINGIN..tu istilah yang kita selalu dok cover la kalau orang tegur :"wow, Banyaknya hang borong!

Haish...banyak pulak dok berleter kat blog ni,tapi tujuan asalnya,nak  kongsi serba sedikit la pasal ungkapan menarik Bahasa Arab.Dok belajar Terjemahan -Arab..apa salahnya kan kongsi sikit-sikit..
Meh sini nak cerita sikit,minggu ni kann..baru ja belajar kuliah tentang : Menterjemah Frasa dan Peribahasa.Waaa..rupa-rupanya ..jeng2..banyak juga ya jenis frasa dalam Bahasa Arab ni.hihi..Baru tahu..Ya laa kan,..sebelum ni biasa dok dengar frasa Bahasa Melayu ja.

Antaranya:

  • Tarkib Wasfi
  • Tarkib Idafi
  • 'Ataf Wa Ma'tuf Alayh
  • Badal Wa Mubdal Minhu
  • Taukid
  • Frasa Idiomatik / al-Tarkib al - istilahi
Pada pendapat saya la kan..Ungkapan yang saya kongsi tu termasuk dalam kategori Tarkib Idafi..Itu setakat apa yang saya faham..Tapi kalau ada yang nak betulkan..meh la komen kat sini..^_^..

Nak tahu kaedah penterjemahannya?mai sambung  baca lagi naa.. apa?dah ngantuk??! hrmmm..kalau dah  ngantuk..tahan sikit.. Kita ni kan tengah jihad..jihad ilmu namanya..nak belajar sesuatu ilmu memamg banyak cabarannya..^_^ >.

Berikut adalah kaedah terjemahannya:
boleh diterjemahkan ke BAHASA MELAYU sebagaimana susunan BAHASA ARAB tu,tanpa berlaku penambahan atau perubahan apa-apa pun.

haaa..habis dah pun..faham dah kot?^_^..